Adam Winter (1903-1978), geboren in het Duitse Darmstadt, volgde een opleiding tot beeldhouwer en keramist in Würzburg en München, en werkte daarna vanuit Mainz. In 1927 wordt hij bekend als hij wordt gevraagd om voor een tentoonstelling over ‘Mittelrheinische Kunst’ in Mainz  een belangrijk Madonnabeeld uit 1420 (de ‘Hallgartener Madonna’) te reconstrueren.
Hij experimenteert met een zelfgemaakte oven en raakt begeesterd door de mogelijkheden met keramisch materiaal. In 1933 wordt hij echter door het nationaal-socialistische regiem in Duitsland op non-actief gesteld, omdat hij zich voornamelijk toelegde op sacrale kunst. Hij probeert het hoofd boven water te houden door kleine heiligenfiguren in keramiek te maken en via een uitgever in Frankfurt (de St. Georg-Verlag) te verkopen. Door dit zogenaamde ‘St.-Georg-Brauchgut’ kreeg hij snel wijdverbreide bekendheid. Zo kreeg hij in 1937 in Nederland de opdracht om de in 1926 gebouwde Onze-Lieve-Vrouwekerk in Bilthoven te verrijken met 17 levensgrote heiligenbeelden van apostelen en evangelisten, die tegen pilaren zijn geplaatst. Er waren ook andere opdrachten voor kerken in Nederland, waaronder de Jacobuskerk in Enschede. Evenals bij de Jacobuskerk in Enschede waren de edelsmeden Leo en Jan-Eloy Brom ook bij de kerk in Bilthoven betrokken, hetgeen wijst op een betrokkenheid van Adam Winter bij hetzelfde netwerk van kunstenaars.

Jacobus 75 jarig boekje resize